W Nowy Rok w Kościele katolickim obchodzona jest uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi. Jest to święto nakazane. Oznacza to, że wierni zobowiązani są do udziału w mszy św., a także do powstrzymywania się od prac niekoniecznych.
Fot. PAP/Tomasz Gzell
Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi jest najstarszym świętem maryjnym w Kościele katolickim. Dogmat o Bożym Macierzyństwie Najświętszej Maryi Panny został zatwierdzony w 431 r. w czasie III soboru powszechnego w Efezie. Jest to pierwszy z dogmatów maryjnych.
Uroczystość obchodzona jest w Kościele katolickim 1 stycznia. W tym roku przypadnie ona w środę. Jest to święto nakazane. W związku z tym, zgodnie z Kodeksem prawa kanonicznego, katolicy mają obowiązek uczestniczenia tego dnia w mszy św. i powstrzymywania się od prac niekoniecznych.
Aby wypełnić obowiązek uczestniczenia tego dnia w liturgii wierny może uczestniczyć w mszy św. w innym obrządku katolickim. Może również uczestniczyć Eucharystii wieczorem dnia poprzedzającego.
Zgodnie z Kodeksem prawa kanonicznego, jeśli nie ma księdza lub „z innej poważnej przyczyny nie można uczestniczyć w eucharystii”, Kościół zaleca wzięcie udział w Liturgii Słowa, jeśli jest odprawiana w kościele parafialnym bądź „poświęcenie odpowiedniego czasu na modlitwę indywidualną w rodzinie lub w grupie rodzin”.
Do świąt nakazanych, a więc zobowiązujących wiernych Kościoła katolickiego do udziału w mszy św. należą w roku: uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki (1 stycznia), uroczystość Objawienia Pańskiego, czyli Trzech Króli (6 stycznia); Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego (Wielkanoc), Wniebowstąpienie Pańskie, uroczystość Zesłania Ducha Świętego, uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej (Boże Ciało), uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (15 sierpnia), uroczystość Wszystkich Świętych (1 listopada) i uroczystość Narodzenia Pańskiego (25 grudnia).
Według Katechizmu Kościoła katolickiego dogmaty to „prawdy zawarte w Objawieniu Bożym lub mają z nimi konieczny związek”. Są one prawdami przyjętymi przez Kościół i podanymi wiernym do wierzenia bądź na drodze zwyczajnego nauczania Kościoła, bądź ogłoszone w sposób uroczysty – często jako wynik wyjaśniania sporów, odrzucenia herezji, czy po prostu dojrzewania wiary Kościoła. (PAP)
Autor: Magdalena Gronek
mgw/ mark/